
Kundeservice
Kundeservice
Kundesenteret er åpent hverdager fra 08:00 til 17:00 og er tilgjengelige til å kunne hjelpe deg med alt du lurer på.
Våre kunderådgivere er kunnskapsrike og jobber hardt for at våre kunder skal få den beste kundeopplevelsen.
Ofte stilte spørsmål
Strømavtaler
Hva er forskjellen på strøm og nettleie?
Strøm kjøper du fra en strømleverandør. Som kunde står du fritt til å velge ønsket strømleverandør.
Nettleien går til ditt lokale nettselskap, de som drifter og vedlikeholder ledningsnettet i ditt område. Du har kun en strømledning inn til din bolig, og kan derfor ikke velge hvem som skal være netteieren din.
Hva er elsertifikat?
Alle strømkunder i Norge betaler for elsertifikater. Dette er en lovpålagt kostnad som er inkludert i påslaget på din strømregning. Du betaler altså for dette uavhengig av hvilken strømleverandør du har.
Elsertifikater er en støtteordning for fornybar strøm. Det innebærer at produsenter som investerer i fornybar energi får inntekter fra salg av elsertifikater. Hensikten med ordningen er å gjøre det mer lønnsomt for dem som produserer strøm å investere i fornybar produksjon.
Hva er Spot Måned?
Med Spot Måned menes månedsprisen i området der strømmen leveres. Dette er et timesveid gjennomsnitt av spotprisen pr. måned på strømbørsen Nordpool. Spot Måned har et avtalt påslag på 5,95 øre pr. kWh, som i samsvar med Lov om elsertifikater inneholder kostnader til kjøp av elsertifikater. I tillegg kommer et månedsbeløp på kr. 49,- som er uavhengig av strømforbruk.
Avtalen har ingen bindingstid.
Hva er Garantikraft?
Avtalen har en makspris i perioden 01.11. – 31.03. Strømprisen fastsettes hver måned i henhold til et timesveid gjennomsnitt av spotprisen på strømbørsen Nordpool i området der strømmen leveres. Prisen er inklusiv et påslag på 3,75 øre/kWh (inntil makspris eventuelt nås), og et påslag på 5,95 øre/kWh, som i samsvar med Lov om elsertifikater inneholder kostnader til kjøp av elsertifikater. I tillegg kommer et månedsbeløp på kr. 39,- som er uavhengig av strømforbruk.
Makspris gjelder for til enhver tid avtalt periode. Både påslag og elsertifikater er inkludert i denne prisen.
Nivå på pristak for inneværende periode er til enhver tid tilgjengelig på www.askoyenergi.no. Nivå på pristak for kommende periode gjøres kjent på www.askoyenergi.no innen 1. november.
Hva er Variabel Pris?
Strømprisen fastsettes av Askøy Energi basert på prisutviklingen på strømbørsen NordPool. Prisen er inklusiv et påslag på 5,95 øre pr. kWh som i samsvar med Lov om elsertifikater inneholder kostnader til kjøp av elsertifikater. I tillegg kommer et månedsbeløp på kr. 49,- som er uavhengig av strømforbruk.
Gjeldene pris er til enhver tid tilgjengelig på www.askoyenergi.no. Priser kan endres med 2 ukers varsel, og prisendringer varsles på www.askoyenergi.no.
Avtalen har ingen bindingstid.
Hva er Fast Pris?
Strømprisen er fast i avtalt periode. Prisen er inklusiv et påslag på 5,95 øre pr. kWh som i samsvar med Lov om elsertifikater inneholder kostnader til kjøp av elsertifikater. I tillegg kommer et månedsbeløp på kr. 49,- som er uavhengig av strømforbruk.
Avtalen er bindende i avtaleperioden. Dersom kunde sier opp avtalen i avtaleperioden, påløper et bruddgebyr (p.t. kr. 500,-) som vil bli fakturert på neste faktura.
Ved utløp av avtaleperiode overføres kunde til avtalen Spot Måned dersom annen avtale ikke er bestilt.
Faktura & Betaling
Jeg ønsker å utsette faktura
Kan jeg få faktura på hus og hytte på samme faktura?
Ja, det kan du. Det eneste du trenger og gjøre er å gi beskjed til kundeservice, så ordner vi det for deg.
Hvor ser jeg mitt strømforbruk?
Hva koster det å få papirfaktura?
Første faktura inneholder ikke papirgebyr.
Etter dette koster det 49 kr per faktura.
Du kan unngå gebyret ved å opprette eFaktura i din nettbank.
Hvordan oppretter jeg eFaktura og Avtalegiro?
Du oppretter eFaktura og Avtalegiro i din nettbank. Du finner eFakturareferanse og KID for tegning av Avtalegiro på baksiden av din faktura.
Forsinkelsesrenter
Dersom du ikke betaler faktura innen fristen eller får en betalingsutsettelse, vil det påløpe en forsinkelsesrente på 9,50%.
Hva er purregebyr?
Dersom du ikke betaler faktura innen fristen og vi må utstede inkassovarsel, påløper det purregebyr på 35 kr.
Hvorfor får jeg inkassovarsel, jeg har jo betalt?
Din innbetaling var ikke registrert på det tidspunkt inkassovarselet ble produsert.
Jeg ønsker fast forfallsdato
Vi kan desverre ikke tilby fast forfallsdato.
Årsaken er blant annet at vi må motta nettleiefaktura fra din netteier.
Flytte
Jeg skal flytte - hva gjør jeg?
Fyll ut dette skjemaet
Jeg har kjøpt bolig - hvordan bestiller jeg strøm?
Er du kunde allerede? Fyll ut flytteskjema
Eller bestill ny avtale her
Jeg ønsker å ta med min gode strømavtale til ny bolig.
Ved flytting følger avtalen deg til ny adresse. Fyll ut dette skjemaet og vi overfører avtalen.
Hvor finner jeg målernummeret?
Målernummeret skal stå på strømmåleren din. Som oftest vil du finne målernummeret under strekkoden på måleren. Serienummeret som står litt lenger ned med større skrift er et utdrag fra målernummeret som er unikt for din bolig. Målernummeret er på 16 siffer, serienummeret er 8 siffer.
Hvor finner jeg målepunkt-ID?
Når du skal bestille strøm ved ny bolig, blir du som regel spurt etter målepunkt-ID. Du finner sjeldent denne på strømmåleren, men med målernummeret som står på måleren kan vi hjelpe deg med å finne nummeret. Målepunkt-ID består av 10+8 siffer og starter med 7070575000. De åtte siste er ditt unike målepunkt-ID.
Min side & App
Glemt passord/pin-kode?
Bestill nytt her
Hvordan logger jeg inn på Min side?
- Opprett ny bruker her
- Fulllfør registrering ved å godkjenne linken i mailen vi nå har sendt deg.
Har du problemer med å logge hjelper vi deg gjerne!
Telefon: 987 02361
E-post: kontakt@smartenergi.com
Hvilken informasjon finner jeg på Min side?
- Ditt forbruk
- Dine faktura
- Registrere målerstanden din hvis du ikke har en automatisk strømmåler/AMS-måler
- Din strømavtale
- Bestille tilleggstjenester
- Melde flytting
- Endre dine personalia
Hvordan bruker jeg Min side og APP?
Se veiledning her.
Solceller
Hvordan får jeg et pristilbud?
Hvor mange solceller får jeg på mitt tak?
Finn din bolig i solkartet og se mulighetene på ditt tak.
Får jeg støtte av staten?
Ja, alle som installerer anlegg som knyttes til strømnettet får kr. 10.000 i støtte fra ENOVA. I tillegg gis det støtte ut ifra hvor stort anlegg du har.
Nettleie
Hva er forskjellen på strøm og nettleie?
Strøm kjøper du fra en strømleverandør. Som kunde står du fritt til å velge ønsket strømleverandør.
Nettleien går til ditt lokale nettselskap, de som drifter og vedlikeholder ledningsnettet i ditt område. Du har kun en strømledning inn til din bolig, og kan derfor ikke velge hvem som skal være netteieren din.
Hva er leveringsplikt?
Dersom du ikke har valgt strømleverandør, har din netteier plikt til å levere strøm. Strøm på leveringsplikt har en høyere kostnad enn strøm fra strømleverandør.
Dette er en midlertidig løsning for de som blir uten aktiv strømleverandør. Unngå den ekstra kostnaden ved å bestille strøm her
Hvorfor må jeg betale energiledd i nettleien?
Nettleie består av et fastbløp per år og energileddet som er en pris per transportert kWh. Energileddet dekker en del av kostnadene for å drifte nettet, som vedlikehold, stikkledninger og målere.
Hva er Elhub og hvordan logger jeg inn?
Hvordan vet jeg hvem som er netteier?
Dersom du ikke vet hvem som er din netteier, så kan du finne ut dette her.
Hvor finner jeg målernummeret?
Målernummeret skal stå på strømmåleren din. Som oftest vil du finne målernummeret under strekkoden på måleren. Serienummeret som står litt lenger ned med større skrift er et utdrag fra målernummeret som er unikt for din bolig. Målernummeret er på 16 siffer, serienummeret er 8 siffer.
Hvor finner jeg målepunkt-ID?
Når du skal bestille strøm ved ny bolig, blir du som regel spurt etter målepunkt-ID. Du finner sjeldent denne på strømmåleren, men med målernummeret som står på måleren kan vi hjelpe deg med å finne nummeret. Målepunkt-ID består av 10+8 siffer og starter med 7070575000. De åtte siste er ditt unike målepunkt-ID.
Strømbrudd
Jeg opplever strømbrudd, hvem kontakter jeg?
Gjelder strømbruddet kun din bolig, bør du sjekke ditt sikringsskap. Dersom ingen av sikringene har gått, kontakt ditt nettselskap.
Hvordan vet jeg hvem som er netteier?
Dersom du ikke vet hvem som er din netteier, så kan du finne ut dette her.
Måleravlesning / AMS
Hva er Automatisk måleravlesning (AMS)
Alle strømkunder får nye og smarte strømmålere innen 1. januar 2019. Disse inngår i det som forkortes AMS.
AMS står for ”Avanserte Måle- og Styringssystemer”, og kan gi deg bedre informasjon om strømforbruket ditt, mer nøyaktig strømregninger og mulighet for å automatisk styre strømforbruket ditt.
Mange husstander og bedrifter har allerede hatt smarte målere i flere år, og de aller fleste nettselskapene har nå startet utrullingen. Du vil i god tid få informasjon fra ditt nettselskap om når den gamle måleren byttes ut, og de vil også orientere deg om selve installasjonsprosessen.
Hvor skal jeg sende måleravlesning?
Har du ny måler trenger du ikke lese av.
Har du manuell avlesning sender du målerstand til din netteier.
Jeg har lest av måleren, men likevel fått stipulert stand, hvorfor?
Din avlesning har trolig kommet for sent til netteier i forhold til avlesningsfristen, og fakturaen er derfor produsert med utgangspunkt i en beregnet målerstand. Det kan også være at du har lest av måleren din på en annen dato enn avlesningsdatoen, som i så fall medfører at netteier har justert avlest målerstand fram eller tilbake slik at den treffer akkurat den datoen NVE (Norges vassdrags- og energidirektorat) har fastsatt.
Lurer du på noe mer, kontakt din netteier.
Søke unntak fra AMS
Dersom du ønsker å søke om fritak må du kontakte din netteier. Det er krav om legeerklæring.